Táto otázka pravdepodobne trápi nejedného majiteľa či riaditeľa hotela. Je vôbec dôležité míňať drahocenné peniaze na marketing hotela, keď mi môžu rovnakú tržbu priniesť rezervačné a zľavové portály? Načo vyhadzovať ďalšie peniaze na vlastné reklamné kampane keď rezervačný portál buduje moju značku spolu s tou svojou? Odpovede na tieto a mnohé ďalšie otázky sa dočítate v nasledujúcich riadkoch.
Digitálny parazitizmus
Väčšina veľkých rezervačných portálov skutočne propaguje vašu značku ako jedného zo svojich najlepších koní. Špičkovo nastavené kreatívne kampane, výhodné ceny a atraktívne balíčky pre online cestovateľov sú pripravené skôr ako podpíšete prvú zmluvu. Spočiatku ide všetko ako po masle, zákazníci si podávajú kľučku vašich dverí a vy, aj napriek vyšším províziám stále zarábate. Poviete si, tento systém je skutočne dobrý, žiadne starosti, garantovaný prísun zákazníkov a navyše aktívna online propagácia.
Avšak každá minca má dve strany a táto má tých odvrátených strán hneď niekoľko. Okrem straty priameho kontaktu so zákazníkom a jeho údajmi, ktoré tak nemôžete využiť na priamy marketing hotela, sa najväčšie mínus reklamnej kampane od tretích strán ukáže pri opakovanej návšteve. Predstavte si situáciu, kedy zákazník pozná vaše zariadenie a chce si rezervovať pobyt online. Názov vášho hotela zadá do vyhľadávača Google a ten mu ponúkne na prvých štyroch miestach sponzorované odkazy s názvom vášho hotela. Tieto Google PPC reklamy však smerujú na stránku tretej strany a vy ste práve stratili 15 až 20% z hodnoty rezervácie.
Jednoduchá reč čísel
Mnoho prevádzkovateľov si povie, že tých 20% obetujú za komfort a istotu, ktoré im OTA partner ponúka, avšak ak sa na to pozrieme v globálnych číslach veci vyzerajú úplne inak.
Poďme si to ukázať na dvojici príkladov zobrazujúcich náklady hotela na Google Adwords za mesiac. Prvé zariadenie, nazvime ho Žltý hotel, má fixný rozpočet, zatiaľ čo Zelený hotel má variabilný rozpočet s dostatočnou hodnotou.
Výsledok
Je síce pravda, že variabilný rozpočet má vyššie náklady na reklamu, dokáže ale tiež zvýšiť počet priamych rezervácií a hotel tak v konečnom dôsledku efektívne získa o 11 000€ mesačne viac. Keď si toto číslo vynásobíme počtom mesiacov za rok, dostaneme sa k výslednej hodnote 132 000€ ročne, čo je veľmi slušný zárobok.
Hoteliér, ktorý nepracuje s vyšším rozpočtom necháva väčší priestor pre “výpomoc” od tretích strán (sprostredkovatelia ako Booking.com a zľavové portály), ktorých provízia sa dokáže vyšplhať až k závratnej hodnote 20%. Táto medvedia služba stojí žltý hotel z nášho príkladu celých 26 400€ zaplatených vo forme provízie.
Možností ako zviditeľniť svoj hotel v digitálnom svete je mnoho a náklady za propagáciu vlastného zariadenia a značky nie sú ani zďaleka tak vysoké ako sa môže zdať. V porovnaní s reklamou prostredníctvom tretích strán dokážete ročne ušetriť až 13 200€ na províziách. Skúste teda popremýšľať nad tým, či nie je výhodnejšie nahradiť drahé parazitovanie tretích strán komplexnou spoluprácou s vhodnou digitálnou agentúrou. Pri menších nákladoch tak dokážete profitovať a zároveň budovať povedomie o vlastnej značke. Pozrite sa na svoj rozpočet okom konštruktívneho kritika, zohľadňujúcim skryté náklady vo forme provízií a investujte do takých reklamných kanálov, ktoré vám vedia zabezpečiť stabilné výsledky.