Zaostrenie na používateľov, resp. ako urobiť akúkoľvek aplikáciu dostupnú pre všetkých

Online Marketing, Wordpress
Online Marketing, Wordpress

V predchádzajúcom článku sme si predstavili základné pojmy a tiež odpoveď na otázku, prečo prístupnosť vôbec riešiť. V tomto článku si predstavíme jednotlivé princípy a poradíme vám, ako prakticky zlepšiť prístupnosť na webovej stránke.

Princípy prístupnosti z hľadiska UX

Keď sa pozrieme na prístupnosť ako takú, existuje naozaj široká škála, do ktorej tento pojem zapadá. Na základe toho nie je úplne možné určiť 100 % jednotlivé princípy, no vieme vytvoriť na základe určitých skúsenosti definovať základné body, podľa ktorých sa môžeme riadiť. Podľa stránky Ramotion, existuje 5 základných princípov prístupnosť v UX dizajne. Patrí tam empatia, používateľský prieskum, inkluzívnosť, navigácia a kontext.

  • Empatia – predstavuje významnú úlohu pri ktorej je potrebné sa vžiť do role používateľa, ktorý bude interagovať s aplikáciou a pochopiť jeho potreby ale aj obavy
  • Užívateľský prieskum – nevyhnutná súčasť tzv. dizajnového myslenia (design thinking). Pri tvorbe aplikácie je dôležité osloviť ľudí, medzi ktorými budú aj hendikepovaní používatelia
  • Inkluzívnosť – hrá významnú rolu v každom dizajnérskom projekte. Dizajn by mal byť prístupný naozaj pre všetkých bez ohľadu ma obmedzenia
  • Navigácia – navigácia patrí medzi dôležité princípy predovšetkým z hľadiska webových stránok, a preto by mala byť čo najjednoduchšia a najintuitívnejšia
  • Kontext – jedným z aspektov, ktoré riešia potreby všetkých používateľov, bez ohľadu na ich fyzické a kognitívne schopnosti, je kontext, v ktorom sa dizajn používa. Používateľ môže interagovať s aplikáciou pri chôdzi, sedení, ležaní alebo šoférovaní, čo pridáva ďalšiu úroveň zložitosti, kde je treba zabezpečiť, aby dizajn rovnako reagoval vo všetkých podmienkach a prostrediach.

Prístupnosť z pohľadu WCAG

Konzorcium W3C (World Wide Web) vytvorilo sériu štandardov prístupnosti, aby vyriešili najväčšie problémy s prístupnosťou v oblasti webových stránok. Dokument s názvom Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) rozdeľuje prístupnosť do 4 hlavných princípov, ktoré sú:

  1. Vnímateľné – obsah a funkčnosť musia byť vnímané všetkými zmyslami, napr. používanie ALT popisov pre netextový obsah (obrázky, videá)
  2. Funkčné – používatelia musia vedieť ovládať webovú stránku či aplikáciu pomocou zariadení ako je klávesnica, myš či dotyk, gesto alebo hlas
  3. Zrozumiteľné – obsah a funkcie musia byť jasné, stručné a konzistentné (správny jazyk, gramatika, spätná väzba, pokyny a chybové hlásenia)
  4. Robustnosť – web musí fungovať s terajšími aj budúcimi technológiami (validný kód, testovanie v rozličných prehliadačoch a na rôznych zariadeniach)

Na základe týchto kritérií je možné získať jednotlivé hodnotenia vo forme A, AA, AAA. Hodnota A predstavuje minimálne požiadavky pre prístupnosť na stránke, pričom hodnotenie AAA je zlatým štandardom, ktorý sa odporúča vždy dosiahnuť.

Ako zlepšiť prístupnosť vašej webovej stránky?

Prístupnosť je nielen morálnou povinnosťou, ale aj právnou požiadavkou v mnohých krajinách. Máme pre vás niekoľko bodov, ako zlepšiť prístupnosť na vašom webe.

1. Používajte redakčné systémy (CMS)

Najrozšírenejším redakčným systémom je WordPress, ktorý predstavuje 43,4 % webových stránok dostupných na internete. Platforma WordPress vo svojom základe je navrhnutá tak, aby dodržiavala všetky platné štandardy. Používajte preto CMS s ohľadom na prístupnosť.

2. Vytvárajte persóny

Vytvorte si vždy persóny cieľových používateľov a zamerajte sa na ich potreby a ciele.

3. Používajte alternatívne texty pri obrázkoch

Využívajte ALT texty pre obrázky, ktoré budú mať dopad nie len na prístupnosť ale aj na SEO.

4. Dostatočne viditeľné odkazy

Zamerajte sa na jasné odlíšenie odkazov pomocou podčiarknutia, farby, hrúbky ale aj jednoduchým popisom.

5. Zamerajte sa na dostatočný kontrast

Výber vhodných farieb na webe je nesmierne dôležitý. WCAG uvádza, že váš text by mal mať kontrastný pomer aspoň 4:5:1, aby ste dosiahli hodnotenie AA a kontrastný pomer 7:1, aby ste dosiahli hodnotenie AAA.

6. Poskytnite používateľom úpravu písma

Pre používateľov, ktorí majú problém so zrakom poskytnite možnosť úpravy veľkosti a kontrastu. Práve preto WCAG odporúča dodržiavať počet znakov v jednom riadku pod 80 znakov.

7. Dodržujte hierarchiu textov

Dodržujte hierarchiu nadpisov (H1-H6) a odstavcov pre lepšiu štruktúru a čitateľnosť.

8. Píšte a rozprávajte v jednoduchosti

Píšte naozaj zrozumiteľne a vyhýbajte sa odborným výrazom a zbytočne dlhým textom (max. 80 znakov na riadok).

9. Konzistentná navigácia

Orientácia na webovej stránke by mala byť intuitívna s predvídateľnými prvkami, ktoré budú dodržiavať všetky štandardy.

10. Používajte na stránkach stav FOCUS

Na webových stránkach implementujte stav FOCUS, pomocou ktorého bude možné stránku ovládať aj cez klávesnicu (toto riešenie je vhodné pre zrakovo znevýhodnených).

11. Užitočné zobrazovanie chybových informácií

Zamerajte sa na informovanie používateľa ak sa vyskytne neočakávaný problém alebo chyba a navigujte ho k jeho odstráneniu.

12. Vyhnite sa prehnaným animáciám

Niektorí používatelia sú citlivý na svetlo, resp. efekty a preto sa vyhnite prehnaným animáciám či blikajúcemu obsahu, ktorý by mohol vyvolať záchvaty.

13. Dizajn zameraný na jednoduché gestá

Uľahčite prístup ku všetkému obsahu bez nutnosti akéhokoľvek zložitého scrollovania.

Štatistiky, ktoré sa týkajú prístupnosti za rok 2023:

  • 15 % svetovej populácie má nejaký druh zdravotného postihnutia
  • správa Digital Accessibility Index 2023 od spoločnosti AudioEye odhalila, že 1,3 mld ľudí so zdravotným postihnutím po celom svete, má nedostatočnú používateľskú skúsenosť
  • prieskum WebAIM Milion 2023 analyzoval 1 milión domovských stránok, pričom bolo zistených 49 991 225 rôznych chýb v prístupnosti, čo predstavuje v priemere 50 chýb na jednu stránku
  • 83,6 % domovských stránok malo problémy s textom kvôli nízkemu kontrastu
  • 22,1 % obrázkov chýbal alternatívny text
  • 39 % zo 4,4 milióna zistených formulárových vstupov nebolo správne označených
  • 90 % webových stránok je neprístupných pre ľudí so zdravotným postihnutím, ktorí používajú asistenčné technológie
  • zložitý vzhľad a funkcie domovských stránok vzrástol o 10 %

Záver

Prístupnosť je dnes kľúčová pre online prostredie. Webové stránky a aplikácie, môžu vďaka prístupnosti efektívne osloviť širšie publikum vrátane osôb so zdravotným postihnutím. Prístupnosť by mala byť vnímaná ako príležitosť, nie ako niečo obmedzujúce. Je to cesta, ako byť sociálne zodpovedný a prinášať informácie naozaj každej skupine používateľov bez akýchkoľvek obmedzení. Firmy, ktoré investujú do prístupnosti, investujú do svojej budúcnosti.

A ako ste na tom s prístupnosťou webovej stránky vy? Ak neviete, nechajte si u nás vypracovať analýzu, prípadne zvážte redizajn webu od nás.

Zanechajte nám váš kontakt a my sa vám čoskoro ozveme.

Autorom blogu je

Určite nevynechaj ani tieto novinky

Napíšte nám

Rád vám poradím

Filip Znamenak

Project Manager

Centrála Žilina

Visitero, s.r.o.
Na bráne 8665/4 (budova Crystal Palace)
010 01 Žilina

Pobočka Prievidza

Bojnická cesta 24
971 01 Prievidza

Sledujte nás na sociálnych sieťach

Naše certifikáty

Copyright © Visitero.sk