V živote nás každodenne obklopuje množstvo predmetov rôznych farieb, ale len málokedy si uvedomujeme ich vplyv na naše pocity a emócie. V porovnaní s marketingom je to úplný opak, či už sa jedná o logo, webstránku alebo reklamu. Obchodníci pomocou farieb cielene vytvárajú u spotrebiteľov určité emócie a ovplyvňujú ich správanie pri nakupovaní. Správny výber farby dokáže produkt nielen jednoducho predať, ale aj reprezentovať firmu.
Farby prirodzene ovplyvňujú človeka. Sú podprahovým vnemom, vďaka ktorému si každý zákazník vytvorí vzťah k danej značke. Až 85 % nakupujúcich kladie farby ako hlavný dôvod pre kúpu produktu. Existuje zovšeobecnené chápanie toho, čo konkrétne farby znamenajú a za akým účelom sa používajú. Každá z nich však pôsobí inak v závislosti od pohlavia, veku a pôvodu jedinca.
Červená: energia a túžba
Množstvo pozitívnych, ale aj negatívnych asociácií robí červenú farbu veľmi zaujímavou pre obchodníkov. Jej použitie v praxi je dôležité najmä v spojení so sloganom a slovami, keďže červená môže predstavovať energiu a túžbu, ale aj nebezpečenstvo a agresiu. V porovnaní s inými farbami, v pamäti človeka ostáva dlhšiu dobu. Červená je často využívaná nie len gastronomickým priemyslom pre svoje aktivizačné a stimulačné účinky u firiem ako McDonald’s, Coca Cola a KFC, ale aj zábavným a kozmetickým priemyslom.
Žltá: radosť a priateľskosť
Farba slnka, banánov a všetkých usmievavých smajlíkov je typicky asociovaná s kreativitou, optimizmom a živosťou. Žiarivá žltá spraví človeka šťastným, zatiaľ čo tmavšie odtiene vytvoria zmiešané pocity. Žltá farba púta pozornosť podobne ako červená s rozdielom jej využitia. Pozitivizmus a priateľskosť farby dokonale funguje pri predaji detského tovaru, športovísk a fitness centier. Jedným z príkladov je aj McDonald’s, ktorý skvele využíva vlastnosti tejto farby na predaj svojich Happy Meal-ov.
Modrá: dôvera a pokoj
<
Jednou z ďalších farieb, ktorá zastáva množstvo významov je modrá. Pre jedného človeka môže symbolizovať pokoj, pre druhého chlad a smútok. Modrá farba je najčastejšie využívaná v spojení s technológiami, bankami alebo nemocnicami. Spoločnosti ako Samsung, Allianz alebo AT&T si vybrali modrú farbu zámerne na vyvolanie pocitu bezpečia, dôvery a zodpovednosti. Väčšina zákazníkov uprednostňuje túto farbu pred ostatnými.
Zelená: zdravie a pokoj
V unáhlenom svete častokrát potrebujeme prestávku, a práve zelená farba predstavuje oddych a doplnenie energie. Každá firma s nádychom ekologickosti využíva zelenú na jednoduché rozpoznanie. Zelená je vhodným výberom aj pre začínajúce firmy, vďaka svojej zdravej, sviežej a upokojujúcej symboliky. Dokonca známy reťazec Starbucks využíva túto farbu na navodenie pocitu pokoja po stresujúcom dni.
Biela: dôvera a jednoduchosť
Primárna farba, ktorá sa nachádza všade okolo nás, symbolizuje čistotu a jasnosť. Vytvára minimalistické pozadie pre dizajn a slúži na zvýraznenie rôznych grafických prvkov. Jej jednoduchosť vytvára nadčasový dojem. V biznise ju často využívajú firmy, ktoré chcú pôsobiť dôveryhodne ako napríklad Apple, Wikipedia, Mercedes a iné. V rôznych prípadoch môže mať biela farba aj negatívny zmysel, kedy sa jej pripisujú vlastnosti ako chlad a sterilnosť.
Čierna: Elegancia a luxus
Elegancia a sofistikovanosť reprezentujú čiernu farbu, ktorá sa často používa v tradičnom aj modernom dizajne ako pozadie v kombinácií so žiarivými farbami. Luxusné značky ako Chanel, Prada, či Gucci využívajú túto farbu pre jej vlastnosti a na dotvorenie atmosféry tajomstva a sily. Tak ako iné farby, aj čierna má svoje negatívne významy akými sú smútok, či hnev.
Oranžová: energia a kreativita
Pokiaľ chcete ako firma zaujať, výbornú voľbu predstavuje oranžová. Živosť farby pôsobí kreatívne a príťažlivo. Žiarivé odtiene vynikajú a tlmené dokonale dotvárajú pozadie. Oranžová vytvára v človeku pocit tepla, pohodlia a zároveň stimuluje hlad. Spoločnosti ako Fanta a Amazon vytvárajú pomocou oranžovej neformálny a priateľský vzťah so zákazníkom.
Fialová: majestátnosť a magickosť
Kráľovská farba vyzdvihuje majestátnosť, ušľachtilosť a štedrosť. Zmes červenej a modrej farby na človeka pôsobí dôveryhodne. Najčastejšie sa používa v spojení so ženskými a kozmetickými produktmi. Príkladom sú aj značky Lancôme alebo Estée Lauder, ktoré fialovú využívajú v spojení s krásou a magickosťou.
Každá farba v sebe ukrýva niečo zaujímavé a slúži ako identifikačný prvok. Pri budovaní značky alebo tvorbe dizajnu je správna voľba farieb kľúčovým faktorom. Skúšanie a hľadanie vhodných farieb, ktoré budú v súlade s cieľmi vašej komunikácie so zákazníkmi sa časom určite vyplatia.