Čo je “Mobile first” design a prečo ho využiť aj na vašej stránke

Viete, čo je metóda Mobile first a prečo je dobré ju uplatniť aj na vašej stránke? Aké sú jej úskalia a na čo si dať pozor? V tomto článku rozoberieme nielen samotnú metódu, ale aj všetky pojmy, rady a výhody, ktoré by ste mali poznať.

Poďme si v prvom rade vysvetliť, čo Mobile first design je. Tento pojem sa prvýkrát objavil v roku 2009, kedy riaditeľ spoločnosti Google, Luke Wroblewski, tento pojem predstavil. Ide o presadzovanie optimalizácie webových stránok a aplikácií pre mobilné zariadenia. Pýtate sa prečo? Jednoducho preto, že mobilné zariadenia sa stali prvou voľbou spotrebiteľov a ich podiel na prehliadaní stránok stúpol od roku 2012 do roku 2022 až o 58 %. Ich nemobilný opak stelesnený štandardným PC so širokým monitorom išiel do úzadia. Na úplnom konci pomyselného rebríčka sa ocitli tablety.

Responzívny webový dizajn

Responzívny webový dizajn je metóda webdizajnu, ktorá umožňuje, aby sa web automaticky prispôsobil obrazovkám rôznych zariadení a zobrazoval obsah tak, aby sa ľudia cítili pohodlne. To výrazne obmedzuje operácie používateľov, ako je posúvanie, či približovanie pri prehliadaní webu.

“Progressive Advancement” & “Graceful Degradation”

Tieto 2 koncepty boli predložené ešte pred responzívnym webovým dizajnom. Popisujú postupy vytvárania webových aplikácií správne prispôsobených rôznym zariadeniam (mobily, tablety a PC).

Progressive Advancement znamená, že keď navrhujeme produkt, najprv vytvoríme verziu pre relatívne nižší prehliadač (napríklad na mobilnom telefóne). Táto verzia obsahuje najzákladnejšie funkcie a vlastnosti. Potom sa prikláňame k rozšírenej verzii pre tablet alebo PC, ktorá vzniká pridávaním interakcií, komplikovanejších efektov a pod. do základnej verzie pre lepšiu používateľskú skúsenosť.

Naopak, „Graceful Degradation“ začína dizajnom produktu od pokročilého konca, ako je desktop a na začiatku vytvára verziu s dobre zaoblenými funkciami. Potom dizajnéri urobia produkt kompatibilný s mobilnými zariadeniami odstránením niektorých funkcií alebo obsahu.

Výhody Mobile first dizajnu

1.     Lepší používateľský zážitok

V mobile first dizajne by sme sa mali držať toho, aby sme používateľovi na malej obrazovke mobilu poskytli tie najdôležitejšie informácie. Máte nový blog? Dajte ho do pozornosti. Ak máte e-shop, dajte do pozornosti akcie, zľavy či novinky, čím sa zvyšuje možnosť interakcií a konverzií. Určite treba myslieť na to, aby bola stránka na mobile jednoduchá, prehľadná a všetky prvky mali svoju hierarchiu. Akonáhle začne používateľ premýšľať, kde má kliknúť, je veľká šanca, že do pár sekúnd odíde.

2.     Zlepšenie pozície v organickom vyhľadávaní

Dnes už Google v rámci SEO preferuje iba stránky, ktoré sú zamerané práve na metódu Mobile first. Akonáhle Google zaznamená, že vaša stránka je prívetivá k mobilným používateľom, posunie vás vyššie v organickom vyhľadávaní.

3.     Lepšie vyhodnocovanie dát a zlepšenie výkonnosti reklám

Google vyhodnocuje každú stránku, na ktorú smeruje vaša reklama. Ak stránku nemáte optimalizovanú pre mobilné zariadenia, výsledok hodnotenia Google Ads môže byť negatívny. Vo výsledku tak môže byť vaša reklama vyhodnotená ako podpriemerná a top pozície obsadia favorizované reklamy vašej konkurencie.

Pričom si dať pozor:

1.     Pop-up okná

Určite sa snažte vyvarovať častému používaniu pop-up okien. V dnešnej dobe plnej reklám na každom kroku je posledné, čo používateľ chce po príchode na stránku, vidieť vyskakovať pop-up okná, ktoré navyše nevie jednoducho zavrieť. Práve nevhodné použitie pop-up okien je častým dôvodom odchodu používateľov zo stránky.

2.     Optimalizujte texty pre vizuálne skenovanie

Používatelia dnes vo veľkej miere obsah nečítajú, ale skenujú. Čitateľ hľadá v texte typické vzory, na ktoré sú jeho oči zvyknuté. Ide o typické smerovanie písma zľava doprava, či zhora nadol. Pri vytváraní dizajnu môžete využiť túto zvláštnosť a umiestniť svoje najdôležitejšie informácie podľa známeho vzoru. Veľmi dobrým miestom pre najdôležitejšie informácie je plocha nad záhybom. Nad záhyb pridajte aj najkritickejšie časti informácií a používajte krátke odseky, nie dlhšie ako dve alebo tri vety.

3.     Nepreplňujte obsah mobilu, nechajte ho pre desktop

Dajte si pozor na preplnený obsah na mobilnej verzií vašej stránky. Tá má byť jednoduchá a prehľadná. Čím dlhší obsah na mobile, tým väčšia šanca skorého odchodu. Nakoľko je plocha mobilu značne obmedzená, preto nemôže poňať rovnaké množstvo obsahu ako počítačová verzia. Preto sa nebojte pre mobil obsah skrátiť a vyzdvihnúť len to dôležité.

Majte svoju stránku vždy aktuálnu

Nakoľko trend mobilných zariadeniach stále stúpa je potrebné na tento fakt myslieť. Ako sme spomínali vyššie, mobilné zariadenia sú značne obmedzené priestorom. Dbajte preto, aby mali na vašej stránke zákazníci lepší používateľský zážitok. V prípade, ak vaša stránka nie je ešte optimalizovaná pre mobilné zariadenia, prečítajte si aj náš predošlý článok, kde sme rozoberali, kedy je čas na redizajn.

Ak chcete pri prestavbe vášho aktuálneho či návrhu nového online projektu využiť metódu Mobile first, ale neviete ako na to, neváhajte sa na nás obrátiť. Naši kolegovia s desiatkami úspešných projektov vám ochotne pomôžu alebo vytvoria kompletný dizajn na mieru vášmu biznisu.

Zanechajte nám váš kontakt a my sa vám čoskoro ozveme.

Autorom blogu je

Určite nevynechaj ani tieto novinky

Napíšte nám

Rád vám poradím

Filip Znamenak

Project Manager

Centrála Žilina

Visitero, s.r.o.
Na bráne 8665/4 (budova Crystal Palace)
010 01 Žilina

Pobočka Prievidza

Bojnická cesta 24
971 01 Prievidza

Sledujte nás na sociálnych sieťach

Naše certifikáty

Copyright © Visitero.sk